”Sommer var det. Hen mod Middag. Paa en asfalteret Hovedvej” – sådan begynder den centrale novelle Midsommerfesten i samlingen ”Tornebusken”.
Novellen er ikke blot central i bogen, men i hele Hansens værk. Den er med sin modernistiske skrivestil med flere litterære lag også en samtale med naturalismen og genoptagelsen af en metatysisk problematik, der i flere årtier ikke havde kunnet skrives. Novellen blev det første udtryk for kristen modernisme.
Novellen, der har fylde som en roman, handler om en forfatter, der er gået under jorden hos en fremmed familie i slutningen af 2. verdenskrig. Her sidder han og skriver, eller rettere, han har en skriveblokering og da begynder billederne på væggen at blande sig i hans skriveri.
Novellen er et kalejdoskop af skikkelser med centrum i ’en vis stor Georg’, Alma og Klara. Den handler om tab af tro og genvunden tro. Den handler om at svigte og få tilbage.
Bliv blæst tilbage i stolen af fortælling, der overvælder og erobrer med sin grænsesprængende litterære facon.